Salt and Sanctuary Recenze

V posledních letech byly trendy hry jako Dark Souls, Bloodborne a Lords of the Fallen. A jak už to tak bývá, u velkých titulů se inspirují i ty menší. Některým se hra povede lépe, některým hůře. Jaká je tedy situace u 2D indie hříčky Salt and Sanctuary, která si bere trochu od všech?

úvod

O dvoučlenném studiu Ska Studio jsme mohly slyšet hlavně díky jejich indie hrám na Xbox Live Arcade. Hrám jako The Dishwasher: Dead Samurai, The Dishwasher: Vampire Smile, Charlie Murder, I MAED A GAM3 W1TH Z0MB1ES 1N IT!!!1. Nikdy jsem tyto hry nehrál, takže nebudu moci posoudit, jestli Salt and Sanctuary vybočuje z jejich standardu. Hra napřed vyšla na PS4 a 17.5 2016 se podívala i na PC. Žánrově bych hru zařadil rozhodně jako indie, a potom akční 2D RPG. Momentálně ji lze zakoupit na Steamu za 17,99€. Hra se nijak netají tím, odkud pochází zdroj její inspirace a naopak dává vše pěkně najevo. Obtížnost, atmosféra, level design, příběh, který je sice dobrý, ovšem nevyhovuje mi forma jeho sdělování. Jednoduše řečeno, představte si Dark Souls, ale ve svěžím 2D kabátku.

Je libo hru uzdravování? Nebo bez brnění?

příběh

Svět, ve kterém se hra odehrává, zná po staletí už jen válku. Ale teď konečně svitla naděje na mír. A to skrz uzavření diplomatického sňatku. Proto musíte doprovázet vaši princeznu na její plavbě za moře. Jak by dokázal předpovědět snad kdokoliv, loď tam samozřejmě nedopluje. Ihned je obsazena neznámými piráty, a když se probojujete až na vrchní palubu, čeká tam na vás první boss ve hře. Sám nevím, jestli ho vůbec porazit lze. Je ale jisté, že když vás ,,zabije‘‘, tak se probudíte na pláži neznámého ostrova. A tady se dozvídáte vaše dva jediné úkoly. Najdi princeznu a přežij. Ostrov je samozřejmě prolezlý kdejakými potvorami a zrůdnostmi. V příběhu se pohybujete tak jako v Souls hrách.

Příběh je vám sdělován po útržcích z rozhovorů s ostatními postavami, nebo si ho musíte sami domýšlet. Já mám raději, když  vám hra řekne, co stalo, co se momentálně děje a co se možná stane, pokud  tomu nezabráníte. Takže zpočátku vlastně vůbec nevíte, proč je ostrov plný oživlých mrtvol, velkých psů a záhadných rytířů. Z nějakého důvodu vás ale chtějí všichni zabít. V příběhu máte možnost několika omezených voleb, které se promítnou až v později ve hře, takže se nad vším radši dobře zamyslete.

Jeden z prvních bossů.

gameplay

Hra začíná výběrem a úpravou vaší postavy. Klasické možnosti jako v mnoha RPG hrách, které jsme viděli už mnohokrát předtím. A ti, kterým by byla celková obtížnost hry málo, si zde můžou vybrat ze speciálních úprav herního stylu. Například bez obnovy zbraní, bez brnění a další masochistické kousky. Chápu, že v inspiračních titulech této hry není možnost zvolit si obtížnost, ale tady bych ji rád viděl. Pro někoho, kdo o podobných hrách slyšel pouze z legend a vyprávění, bylo obtížné dostat se… no v podstatě kamkoliv.

Ano trpěl jsem. Ale pak jsem si uvědomil, že pokud vaše postava zemře, je to vždy jen a pouze vaše vina. Hru z toho nemůžete vinit, protože ta hráči jen předkládá výzvu. Přiznám se, že mě překvapilo, kolik rozdílných a originálních nepřátel proti vám ve hře nastoupí. Co nesmí chybět v žádné Souls-like hře? Správně, bossové. Porazíte jednoho, druhého a pak už se vám nebude chtít počítat, protože je jich hodně a každý se specializuje na jinou unikátní techniku boje. Žádného se mi nepodařilo porazit napoprvé a to proto, že jakmile jim uberete většinu zdraví, budou jejich útoky mnohem častější a zuřivější. Porazit bosse vám vezme dva pokusy, nebo třeba i dvacet, ale nakonec určitě vyhrajete. A stejně tak je úctyhodný i počet zbraní a jejich unikátní vlastnosti. Podle Steam stránky hry by zbraní mělo být kolem 600, což je opravdu hodně. Hra vám tedy skutečně dává možnost bojovat. Jak samotný název hry praví, při hraní budete potřebovat dvě věci. Sůl a Svatyni. Pomoci soli si zvyšujete level a svatyně vám slouží jako záchytné body a možnost vybrat si nové schopnosti.

Curiosity.

Ovládání

Kde z mého pohledu Souls hry pokulhávají, tam podle mě Salt and Sanctuary vítězí. U hraní jakékoliv Souls hry jsem měl pocit, že ovládání je jaksi zpomalené a má delší odezvu. Tady vše reaguje rychle a přesně. Podle mě je u Souls her špatné už to, že jejich ovládání je primárně dělané na controllery zatímco Salt and Sacntuary si zcela pohodlně zahrajete na klávesnici. Budiž, na controlleru také, když o to budete stát. Každá zbraň má svoje unikátní vlastnosti, jako jsme viděli už v několika hrách předtím, takže jejich ovládání pro vás nebude žádný problém.

Grafika

Jak postupujete hlouběji do ostrova, mění se i grafika. A nutno říct, že je opravdu povedená. Krásně malovaná a temná. Úplně z toho cítíte temnou a strašidelnou atmosféru, kterou se Souls hry pyšní. Prostředí se mění každou lokací a není tady nic jako recyklace. To se skoro až stydíte, že jste tak pěkné prostředí zacákali krví nepřátel.

A tady je podle mě další vítězství Salt and Sanctuary nad Souls hrami. Ano, ty mají také dobrý level design, zatímco graficky mi přijdou všechny lokace až moc podobné a bez detailů. V Salt and Sanctuary jsou zase všechny až moc temné, ale zase jsou velmi unikátní a originální, což ve spojení 2D gameplaye vypadá opravdu dobře.

Pěkná grafika, občas až moc temná.

Zvuky

Zvukové efekty jsou také velmi povedené. Skřípání dveří, skřeky nepřátel a hudba. Hudba je opravdu skvělá. Když normálně postupujete, hraje pomalu a zanechává ve vás nepříjemný pocit, že kolem se to hemží nepřáteli. Jakmile se pustíte do boje, hudba se okamžitě zrychlí a začne podtrhávat vaši akci. Každý boss má samozřejmě svoji speciální hudbu, stejně tak jako každá lokace.

Závěr

Salt and Sanctuary nepřekypuje originalitou a vlastními nápady. Bere si inspiraci u zrovna populárních her a tu si pak dotváří podle sebe. Hra svým stylem zpracování oživuje žánr ,,hardcore her‘‘ a pokud chcete zkusit jinak zpracovaný Souls koncept, jedná se o titul přesně pro vás. Myslím si, že takovýto styl her by se mohl objevovat častěji, protože i já, který nemám moc rád Souls sérii, jsem si Salt and Sanctuary užíval. Hru vám opravdu doporučuji, protože vám nabídne hutnou atmosféru a především výzvu hodnou hrdiny.

8
Great