Recenze hry Overfall

Po porážce Orků se mocný Everking rozhodl, že pošle dva hrdiny do jiného světa ukrást disk věků. A oni poslechli, aniž by věděli, že kromě disku s sebou přinesou i zkázu. No a tihle dva hrdinové jste Vy ve hře Overfall.

Overfall je tahové RPG, které se odehrává v náhodně generovaném světě, a když umřete, tak musíte začít hezky od znova.

Pro kompletní recenzi doporučuji pustit si video. Zde je spíše shrnutí.

úvod

Na začátku hry si vyberete dva hrdiny, které můžete upravit tak, aby co nejvíce seděli vašemu hernímu stylu a pak už hurá do akce. Poté co projdete portálem, objevíte se na vaší lodi. Více o příběhu se dozvíte ve videu výše.

Overfall hrdinové na lodiOverfall mapa ostrovů

Co je cílem hry? Jak se hraje?

Kolem vás je spousta ostrovů a další lodě, se kterými můžete interagovat tak, že do nich jednoduše najedete. Na ostrovech narazíte na nejrůznější lidi nebo jiné tvory, kteří budou potřebovat pomoct nebo vás naopak budou chtít obrat a zabít. Na lodích jsou ještě větší hajzlíci než na ostrovech, takže vás budou chtít zlikvidovat skoro všichni. A když náhodou narazíte na nějaké pohodové týpky, tak s nimi stejně budete moci maximálně obchodovat nebo se zeptat na nějaké drby.

Takže většinu času budete prostě plout z ostrova na ostrov a pomáhat místním obyvatelům. No a když dostatečně pomůžete jedné z šesti ras, tak se vám u ní zvýší reputace. To se hodí ze dvou důvodů. První je, že když budete mít dostatečnou reputaci, přidá se k vám třetí nebo dokonce i čtvrtý hrdina. Je vám určitě jasné, že čtyři lidi toho zvládnou mnohem víc než dva. A další důvod, proč vlézt nějaké rase do zadku, je to, že vám dovolí zakotvit u jejich domovských ostrovů, kde vás jinak rasisticky odmítají.

Samozřejmě se také na nějaké zákazy můžete vykašlat a všechny obyvatele ostrova pozabíjet. To se pak ovšem nedostanete žádné questy. A nejde tu jenom o úkoly, ale i o možnost zavřít portál, kterým proudí spousta všeho ničících lodí. Abyste portál zavřeli, musíte najít dvě citadely, které jsou vždy na ostrovech cizích ras. Mimochodem, teď mi buďte vděčný, protože přijít na tohle je docela oříšek. Tím pádem je jasné, že řešit problémy nebohých ostrovanů je vaše top priorita.

Overfall zamrzlý ostrovOverfall ostrov se slepou Elfkou

úkoly

Na téhle hře je skvělé, že problémy ostrovanů nemusíte řešit jenom jedním způsobem. Obvykle je tu několik možností a ty se různě liší. Například potkáte jeskynního muže, který potřebuje rozdělat oheň. Když s sebou máte mága, tak mu můžete rozdělat oheň pomocí magie, když válečníka, tak ho můžete naučit rozdělat oheň pomocí dřívek, nebo se na něj můžete vykašlat. Případně ho prostě zabít. Ale to není všechno. Když se rozhodnete naučit ho rozdělat oheň, může se stát, že zapálí všechno kolem. Protože ale šikula nezvládne oheň kontrolovat, potřebujete v tu chvíli mít v partě někoho, kdo zvládne požár uhasit. Podle toho, jak si s questem poradíte, dostanete více nebo méně lootu (případně nic, pokud se rozhodnete na quest úplně kašlat) a samozřejmě i reputace.

Boj

Ne všechny questy jdou ale vyřešit tak poklidně jako tenhle problém jeskynního muže. Někdy prostě dojde na nože, meče, kladiva … no víte kam tím mířím … prostě na boj. Souboje probíhají na tahy a bojiště je rozdělené na hexy. Každá postava má v jednom kole tři akce: pohyb, utilitu a damage. Pohyb je celkem logicky přesun z hexu na hex. K tomu můžete použít buď normální chůzi nebo speciální dovednost unikátní pro každé povolání (mág má teleport, válečník skok atp.). Fáze utility je dost inovativní a osobně jí považuju za skvělý nápad. V téhle fázi provádíte veškeré buffy a debuffy. Každý hrdina má přesně k tomuhle účelu tři speciální skilly a věřte tomu, že to, jak ovlivníte staty sebe i vašich nepřátel, může zvrátit průběh boje. Je mi líto, že tento systém neni ve více hrách. Lidé často na možnost ovlivnit staty zapomínají, protože damage vypadá líp a přináší tak nějak větší satisfakci. V poslední fázi už jenom sklidíte ovoce úspěchu z předchozích dvou kol a využijete svoji skvělou pozici a výhodu statů k zasazení obřího poškození. Nebo taky dostanete pěkně na prdel, pokud jste to předtím zvorali :-).

Overfall pohyb mezi hexyOverfall nastavení statů

shrnutí

Z toho, co jsem zatím napsal, to vypadá, že hru jenom chválím. Upřímně, je to tak. To, ale neznamená, že by Ovefall neměl svoje problémy. Naštěstí spousta z nich je spojená s Early Accesem. Hra se při vystupování z lodi na ostrov nebo smrti kohokoliv seká a i mimo tyhle události obvykle nejede konstantně na 60 FPS. Někomu prý dokonce i padá, což se mě nestalo. U některých útoků chybí zvuk a mluvení je také jenom formou bublin jako v komiksu (nechci kompletní dabing, ale kdyby někdo dělal bla bla bla, bylo by to lepší než to mrvolné ticho). Prostě je vidět, že technická stránka věci ještě není úplně doladěná.

Další problém je nedostatek questů. Už po sedmi hodinách jsem nacházel nové úkoly naprosto minimálně. Naštěstí tohle snad vyřeší přítomnost quest builderu přímo ve hře. Také by se hodilo víc modelů pro NPCčka, protože tu samou starou bábu potkávam úplně všude, a nelíbila se mi už poprvé.

Overfall quest builderOverfall rozhovory postav

Tutorial také není úplně ideálně vyřešený, takže první dvě nebo tři hry budete spíš zkoumat, než si užívat gameplay. Podstatné ale je, že mechaniky, na kterých hra stojí, jsou fakt dobré.

Grafika je pěkná, ale je jasné, že tyhle “velkohlavé kreslené postavičky” nemusí vyhovovat všem. A jako třešnička na dortu je tu i úžasný humor a reference na nejrůznější více nebo méně známé hry a seriály (například písnička rakeťáků ze seriálu Pokemon).

Dohromady je Overfall hra, kterou momentálně táhne dolů jenom její technická nedokonalost takže dávám 6,5/10. Jestli ale vývojáři doladí technickou stránku věci, tak to bude minimálně 8.

7
Good