Stellaris

Explore a vast galaxy full of wonder! Paradox Development Studio, makers of the Crusader Kings and Europa Universalis series presents Stellaris, an evolution of the grand... read more

Stellaris - recenze

Author: Veronika
16-May-2016

Vývojáři z Paradox Interactiv zaznamenali obrovský úspěch se svým novým titulem Stellaris. Hry se prodalo neuvěřitelných 200 000 kopií za prvních 24 hodin. Nejedná se o další tuctovou hru s tématikou Star Wars, ale o něco daleko lepšího! Podívejte se na naši recenzi.

Shrnutí video recenze

V dnešní recenzi Vás čeká zbrusu nová hra od tvůrců takových titulů jako je Cities Skylines, Europa Universalis a Magicka.

Před dávnými časy, v předaleké galaxii žilo, bylo jedno impérium, kde měli rádi dortíky a otroctví… Ne nejedná se o další hru s tématikou Star Wars, ale o něco daleko lepšího! Dnes recenzujeme hru Stellaris od studia Paradox Interactive.

do konce května se slevou 10%!!!

Hratelnost

Jak už napověděl začátek, jedná se o realtimovou vesmírnou strategii, ve které si vytváříte vlastní impérium a válcujete všechny napříč galaxií. Je jen na Vás, jestli diplomacií či válečnou lodí. V této hře je vlastně na Vás úplně vše a fantazii Vaší strategie se meze nekladou.

Stellaris recenze

Úvodní nastavení

Při prvním spuštění hry máte na výběr ze dvou možností. Buď si vytvořit zcela nové impérium přesně podle vašich představ, nebo zvolit jednu z devíti předem vytvořených frakcí. Pokud se rozhodnete pro vytvoření impéria vlastního, tak počítejte s tím, že vzhledem k množství nastavení jednotlivých specifik vaší frakce zde strávíte poměrně dost času a do vesmíru se jen tak nepodíváte. Možnosti nastavení zde máte od názvu státního zřízení, přes genetické předpoklady vašich obyvatel, až po jméno posledního křižníku Vaší flotily.

Stellaris tvorba vlastní frakceStellaris výběr z definovaných frakcí
V okamžiku kdy si definitivně vytvoříte profil svého impéria a jste spokojeni s dostatečnou mírou diktátorského přístupu a otročení vašeho obyvatelstva, můžete začít šířit Vaše skvělé myšlenky napříč galaxií. Nejprve však musíte mít dostatečně silně ozbrojené argumenty.

Stellaris vesmírná flotila

Budování impéria

V první fázi se objevíte v jednom z mnoha solárních systémů, ve kterém se nachází Vaše domovská planeta se spaceportem, což je vesmírný přístav, kde je Vám umožněno tvořit vesmírná plavidla. Ze začátku máte k dispozici 2 vesmírné lodě a to Science a Construction, bez kterých se neobejdete, a budou Vás provázet po celou herní dobu. V průběhu hry se Vám samozřejmě odemknout další typy lodí od kolonizačních až po bojové fregaty.

Aby se Vaše impérium rozšířilo, potřebujete mít zajištěný dostatečný přísun surovin, energie a vlivu. Abyste mohli těžit z jednotlivých planet, asteroidů či hvězd, musíte vyslat Vaší Science ship na průzkumnou misi. Po získání informací o okolních tělesech můžete zvesela vyslat Construction ship a vybudovat zde těžební stanice. Je to prostě klasika, bez surovin impérium nehrabe.

Stellaris průzkum planetStellaris budování vesmírných stanic
Vybudování a údržba stanic také něco stojí, takže aby byla Vaše ekonomika dlouhodobě udržitelná, musíte zabírat stále nové sluneční soustavy a tím rozšiřovat své impérium. Mimochodem přivlastňovat si nové světy můžete dvěma způsoby. Kolonizováním planet mimo dosah Vašeho impéria nebo stavbou předsunutých základen, které Vám posunou hranice. Na každé Vámi zabrané planetě stavíte budovy, které způsobují zvyšování jednotlivých ranků, jako je výtěžnost surovin či obrana a pomáhají Vám tak dělat impérium silnější a Vaše občany spokojenější.

Výzkum a zlepšování

Další velice důležitou součástí hry je výzkum. Tuto stránku není dobré zanedbávat, neboť konkurence je veliká a Vaše technologická vyspělost by bez dalšího zlepšování šla strmě dolů a tím byste dali nepřátelům šanci najít Vaše slabé místo. Výzkum je rozdělen do tří kategorií a to Engineering, Physics a Society. Ve hře nevidíte klasický technologický strom, ale máte na výběr z výzkumů, u kterých přesně nevíte, co Vám do budoucna odemknou, prostě klasická věda. Výsledky výzkumů, Vám pak umožní například mnohonásobně vylepšit Vaše bojové plavidla.

Stellaris kolonizace planetStellaris hranice impéria
Nyní se dostáváme k části, která bude populární u milovníků jedné nejmenované dánské stavebnice (pro ty co nevědí, začíná to na L a končí na O). Ve hře si totiž můžete navrhnout zcela vlastní vesmírná plavidla, nebo upravit stávající. Právě v tomto okamžiku využijete výsledků Vámi provedených výzkumů! Ovšem použitím novější technologie se zvýší výrobní náklady a náklady na údržbu. Prostě, když na to nemáš, na lepší děla nekoukej!

Diplomacie

Postupným objevováním galaxie začnete potkávat příslušníky cizích státních zřízeních. A tehdy přichází na řadu diplomacie, která, co si budeme povídat, je opravdu propracovaná. S cizími mocnostmi můžete udržovat rozmanité vztahy, od obchodních styků, přes strategické aliance, až po totálně nenávistné touhy po vzájemném ničení se. Ovšem nedoporučuje se provokovat sousedy, pokud nejste dost silní, protože oni připraveni jsou.

Ovládání

Nyní se od hraní přiblížíme spíše k technickým záležitostem. Samotné ovládání hry působí ze začátku složitě a chaoticky, ale skvěle vytvoření tutoriál Vám pomůže při prvních krocích ve hře. Po chvíli hraní Vám již přijde vše jednoduché a přirozené. Dobře vytvořená uživatelská rozhraní Vám pomohou s orientací a hru zpřehlední. Skvělým pomocníkem jsou také notifikační hlášky, které v pozdější fázi hry, kdy je již Vaše impérium rozrostlé, pomáhají s řízením.

Systémové požadavky

Z hlediska hardwarové náročnosti nejde o až tak zapeklitý kousek. Hru je možné spustit i na méně výkonných počítačích a její minimální hardwarové nároky jsou více než benevolentní. Bezpodmínečně je však nutné připojení k internetu a aktivace hry na Steamu. Jako malý bonus musím zmínit podporu Steam Workshopu, kde je právě v tuto chvíli k dispozici již přes 700 položek.

Stellaris screenshot 1Stellaris screenshot 2

Shrnutí

Nastal čas na finální hodnocení. Nejprve bych rád vypíchl klady hry. Hudba a grafika jsou určitě velice vyvedené a pomáhají hráče vtáhnout do dění ve Vaší části vesmíru. Soundtrack reaguje i na jednotlivé dění ve hře, například při vyhlášení války nebo při kolonizování dalších planet.

Dále musím přiznat, že ačkoliv se jedná o tisíckrát recyklovaný žánr i námět, tohle provedení Vás dostane svou velikostí, možnostmi a rychlostí plynutí času při hraní. Další možností, jak rozšířit herní zážitek, je bezpochyby multiplayer, který přinese nový rozměr zábavy.

Ze záporů musím zmínit, že jako v každé hře tohoto typu Vás nemine počáteční fáze těžení surovin, bez kterého se dál neposunete. Vlastně Vás problematika dostatku surovin provází celou hrou a mnohdy je až otravným elementem. Zvláště v okamžiku, kdy chcete ničit a dobývat. Také považuji za důležité zmínit, že hra místy velmi připomínala, až notoricky známe tituly jako je Civilizace nebo Europa Universalis.

Suma sumárum hra Stellaris obdržela 8,5 bodu z 10 bodu. Pevně věřím, že se u toho titulu rozhodně nebudete nudit a bude to hra, ke které se budete rádi vracet, protože svou širokou škálou herních možností jen tak neomrzí. Za mě rozhodně doporučuji.

Autoři: Verunassek & Antti

SCORE: 8.5/10

- 0 - 0