Fallout 4

is an upcoming action role-playing open world video game, developed by Bethesda Game Studios and published by Bethesda Softworks. The game will be the fifth major... read more

Recenze na Fallout Shelter iOS/Android

Author: Jakub Kobela
04-Sep-2015

Zkraťte si dlouhé chvíle hraním nejnovějšího mobilního přírůstku do dlouholeté série. Přinášíme vám recenzi na mobilní hru Fallout Shelter !

Pokud patříte mezi ty, kteří také netrpělivě čekají na vydání čtvrtého Falloutu, určitě vám neunikl menší mobilní titul s názvem Fallout Shelter. Vývojáři z Bethesdy uvolnili hru 14. června pro iOS a 13. srpna pro telefony s operačním systémem Android. Hru pohání již trochu starší engine Unity. Ten nám ovšem vytváří zajímavou kombinaci 3D prostředí s animovanými 2D postavičkami, což dodává hře velmi originální ráz. Hra je k dispozici zdarma ke stažení na App Store a Google play, a už nyní se může pochlubit vysokým počtem stažení.

Image title

Jedná se o post-apokalyptickou strategii s jednoduchým rpg systémem a prvky přežívání. A právě o přežití zde půjde nejvíc. Stanete se zde totiž stavitelem vaší podzemní skrýše (vault), která bude domovem pro vaše svěřence (dwellers) v nehostinném, radiací zamořeném světě. Hlavním úkolem tedy bude rozvíjet váš podzemní komplex a postarat se o bezpečí a základní lidské potřeby vašich obyvatel.

Hned ze začátku si vyberete číslo svého krytu a po kratičkém tutoriálu můžete vesele začít budovat. Stavba probíhá způsobem dokupování jednotlivých místností vašeho krytu. Vše z pohledu průřezem zemí, podobně jako to můžeme vidět třeba u hry XCOM.

Jakmile k vám začnou přicházet první návštěvníci, začnete přidělovat každému nějakou profesi. U každého obyvatele naleznete po rozklepnutí jeho životy, aktuální level, výzbroj, množství Stimpacks
a RadAways
(balíčky na léčení a intoxikaci) a sadu statistik pojmenovaných SPECIAL (Strenght, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck). Tyto schopnosti je v pozdější fázi hry možné zdokonalovat třeba v posilovně, učebně atd. Tyto statistiky jsou vlastně pro celou hru nejpodstatnější. Každá z postavených místností totiž vyžaduje jinou schopnost. Síla je třeba vítaná u generátoru elektřiny a vnímání zase u čističky na vodu.

Image title

V zásadě platí to, že čím vyšší ukazatel dané schopnosti postava má, tím rychleji bude požadovanou aktivitu provozovat. Rychlost výroby a práce je samozřejmě taktéž ovlivněna počtem pracovníků nebo třeba levelem či velikostí místnosti. Pokud totiž chcete například větší jídelnu, máte možnost postavit dvě malé vedle sebe a ty se následně samy spojí do jedné větší. Musí mít ovšem stejnou úroveň.

Na tom, jak roztřídíte vaše obyvatele do jednotlivých pracovišť, drasticky závisí váš osud. Při špatně přiřazených pracích a úkolech totiž hrozí například snížená produktivita jídla, či nedostatečný přísun energie. Kupříkladu nedostatek elektřiny může vést až k vypnutí všech důležitých místností. Celou hru tedy budete kontrolovat tři hlavní ukazatele (voda, jídlo, energie).

Sběr všech produkovaných surovin neprobíhá automaticky, pokud nemáte dokoupeného robotka “Mr Handy”. Po uplynutí výrobní doby tedy vše sbíráte ručně, klepáním na dokončené předměty. Pokud máte nedostatek nějaké suroviny, můžete v nouzi použít možnost “rush”. To drasticky urychlí výrobu a požadovanou položku dostanete ihned. Problém je ten, že s počtem použitých urychlení taktéž stoupá riziko nějaké nehody. To může být například požár nebo infikace různorodou havětí. S tím se následně musí zrovna přítomní obyvatelé vypořádat, což silně sníží jejich spokojenost.

Zajímavým prvkem je taktéž možnost posílat vaše svěřence mimo vault. Hrdinu vybavíte tou nejlepší zbrojí, zásobou životů a hurá na výlet. Samotné cestování probíhá stylem elektronických záznamů, které vám zobrazují, co přesně váš hrdina v kolik hodin podnikl. Dostáváte tak zprávy v kolik hodin spatřil nepřátelský kemp, v kolik
na něj kdo zaútočil, nebo kolik zásahů udělil nepříteli. Vše pouze formou textu. Po návratu do skrýše obdržíte vybavení, které cestou váš vyslanec nalezl, společně s nějakým tím obnosem nuka-cola zátek (platidlo ve hrách série Fallout). Ty následně používáte na zakoupení nových místností.Image title

Velmi mě pobavila možnost zvětšovat populaci vašeho vaultu. To probíhá tak, že do obytné místnosti přidělíte muže a ženu. Pak už stačí pouze čekat, popřípadě sledovat jejich flirtovní konverzaci ve formě bublin. Po nějaké době oba odejdou někam dozadu, kde proběhne stejný akt, jaký známe již z The Sims. Pak už jen čekáte nějakou dobu, než se narostlé bříško promění v nový přírůstek do vaší rodiny a další dobu, než je nový člen schopen vykonávat nějakou činnost či úkol.

Ve hře lze také nalézt jednoduchý systém úkolů. Vše ve stylu – vyrob několik jednotek vody, vyrob několik zbraní, nebo nech narodit určitý počet dětí. Za úkoly jste pak následně odměněni opět zátkami nebo kufříky. Ty obsahují po rozbalení jako odměnu 5 kartiček, které vám dodají buďto jednorázové surovinové odměny, zbraně, vybavení nebo nějakou speciální postavu. Ty mají obvykle vyšší statistiky než normální obyvatelé a jedná se
o postavy z klasické verze Falloutu.

Kufříky a jiné bonusy, jako třeba Mr, Handy (robot, který pomáhá sbírat suroviny), můžete dokupovat za reálné peníze ve speciálním obchodě. To však nijak nenarušuje hraní a v pohodě se bez kupování obejdete. Hra vás nebude ničím omezovat.

S tímto titulem jsem byl zprvu dost skeptický. Po nějaké odehrané době jsem však usoudil, že starání se o efektivnost vaultu , nebo testování nových zbraní a obleků je opravdu dost chytlavé.
A ačkoliv hra působí oddechově, snaha o správný chod výroby a spokojenost všech obyvatel mi dala také docela zabrat.

Navíc vám všichni přeživší přirostou k srdci a díky jejich vtipným komentářům a průpovídkám jsem se často smál nahlas. Často totiž vznikne situace, do které neúmyslně některá z postav dvojsmyslně či jinak vtipně prohodí nějakou hlášku, která vás prostě položí na zem. Na internetu již teď koluje spousta vtipných momentů ze hry.

Celým Falloutem vás provází také známé retro prostředí, některé známé postavy a v neposlední řadě samozřejmě fanoušky oblíbený VaultBoy (ve hře slouží jako průvodce).

Mám toho opravdu málo co vytknout. Snad jen chvíle, při kterých mi došly zátky pro nakupování a všechny potřeby jsem měl na maximu. V takových chvílích jsem už jen vyslal průzkumníky na výpravu a mohl jsem hru vypnout, jelikož jsem neměl již co dělat. Takových momentů se dostavilo několik, což mě opravdu zamrzelo. Navzdory tomu podotýkám, že Fallout Shelter mě z mobilních her tento rok zaujal asi nejvíc a rozhodně stojí za to si ho vyzkoušet.

SCORE: 9/10

- 2 - 0