Shovel Knight

is a sweeping classic action adventure game with awesome gameplay, memorable characters, and an 8-bit retro aesthetic. It's a hot mashup of new and old! You play as the... read more

5.4

Shovel Knight recenze

Author: dejv
29-Apr-2016

Shovel Knight je 2D side-scrolling akční skákačka s velmi krásnou grafikou a kvalitně odvedeným gameplayem. Svým retro 8bitovým vzhledem se snaží starším hráčům připomenout nostalgii a mladším ukázat z čeho vycházejí hry dnešní.

ÚVOD

V roce 2011 bylo založeno nezávislé herní vývojářské studio Yacht Club Games a v roce 2014 po veleúspěšné Kickstarterové kampani vydali svoji první hru, Shovel Knight. Shovel Knight byl původně dělán jen na Microsoft Windows, Nintendo 3DS a Wii U. Díky velkému úspěchu brzo následovaly porty i na Playstation 3, 4 a Vita, Linux, OSX a Xbox One. Popularitě hry se nedá divit, inspiruje se u těch nejlepších her tohoto žánru, a to zejména těch z Nintenda.

Vzhled jako v roce 1986.

GAMEPLAY

Určitě znáte nějakou hru, která vám z popisu, recenzí nebo videí připadala primitivně lehká a pak jste si ji sami zapnuli a pořád jenom umírali. A přesně to je Shovel Knight. Ona to OPRAVDU není těžká hra, vyžaduje pouze vaše plné soustředění a za chyby vás nechá platit. Hra občas působí, že ta věc, co vás zabila, tam byla nachystaná naschvál přesně na vás. Ale vždy, když umřete, je to jenom a pouze vaše vina.

A pravda je, že umírat budete opravdu hodně. Monstra jsou skoro všude, některá jsou dokonce neviditelná a jen čekají, až k nim přijdete blíž. A pokud vám neublíží monstra, kterých je opravdu hodně druhů, nakonec vás sejme samotné prostředí. Ne všechny části platformy stojí na svém místě tak pevně, jak se zdá. Některé části po stoupnutí odlétají, jiné padají a občas nějaké jen tak líně mizí.

Takže jestli jste přežili monstra a nástrahy z prostředí, představuji vám váš konec, a to bosse. Je jich dohromady 8 a 1 finální. Nikdy se mi nepovedlo udolat bosse na první pokus a vám se to na poprvé taky nepovede. Každý má jiné útoky a celkově jiný styl boje a na každého budete muset vymyslet nový způsob jak ho porazit. Ale ten pocit, když po několika zmařených pokusech toho neřáda konečně porazíte je k nezaplacení.

Aby toho nebylo málo, respawny nejsou zadarmo. Ze všeho, co ve hře zabijte nebo rozbijte, padají drahokamy následně převedené na zlato. Pokud zemřete, část zlata z vás vypadne a bude na vás čekat v místě vaší smrti, než si pro ně od nejbližšího checkpointu přijdete.

A co zbraně, si možná říkáte. Jaké zbraně máme na to, abychom čelili tomuhle zlu? Shovel Knight si plně stojí za svým jménem, a vaší zbraní je obávané zemědělské náčiní, lopata. Možná se smějete, ale po chvilce hraní zjistíte, že je to ultimátní nástroj zkázy. A co se dá vlastně s takovou lopatou dělat? Můžete, sní vykopávat speciální hroudy hlíny, ze kterých dostanete zlato, nebo s ní můžete vzít potvory po hlavě. Taky velmi užitečný je skok s ostřím lopaty namířeným pod sebe. Tímhle způsobem jsem zabíjel většinu monster.

Pokud by vám lopatka byla málo, u obchodníků nebo ve schovaných truhlách se dají najít další zbraně, takzvané Relics. Každá takováto Relics má jiné schopnosti a ty se dají využívat v soubojích i mimo ně. Relics ovšem pro své fungování konzumují lahvičky s manou, takže každé použití si budete muset dobře rozmyslet. Počet lahviček many, které u sebe máte, stejně jako velikost vašeho Health Baru, se dá za pár zlaťáků zvýšit a dále ve hře se to opravdu, opravdu hodí. A stejně tak se dá vylepšit i vaše lopata a začáteční brnění. A jako všude, všechna vylepšení mají i své nevýhody a pokud si zvolíte špatně, hra vám to dá důrazně najevo.

Gameplay a grafika jsou hlavní a nejpovedenější aspekty celé hry a i když je to nemožné, tak všechno působí tak nějak nově a originálně i přesto, že takovéto hry už tu před dávnou dobou byly.

Jako ze Super Mario World.

PŘÍBĚH

Jak popsat příběh? Určitě znáte Super Maria. A teď si vzpomeňte na jeho příběh. A teď si tam místo Maria domyslete Shovel Knight a máte stejně skvělou hru. No dobře, všechno to začalo za dávných časů dobrodruhů a objevitelů. Za časů kdy Shovel Knight měl přítelkyni, Shield Knight. Jednoho dne spolu došli k Tower of Fate (Věž Osudu? Věž Zkázy?), a když došly až na nejvyšší patro, magická síla Cursed Amulet (Prokletého Amuletu) je porazila. Když se Shovel Knight probral, zjistil že Shield Knight je pryč. Shovel Knight nechal dobrodružného života a stáhl se do ústraní.

Za  pár let začalo zemi ovládat společenství zlých rytířů The Order of No Quarter a jejich velitelka The Enchantress, která se usadila v Tower of Fate. A vaše role v příběhu? Porazit všechny zlé rytíře a nakonec zjistit co je zač ta, co se usadila ve věži. Příběh je děravý, neoriginální a kdo je ta tajemná Enchantress je jasné už od začátku.

Shovel Knight se prostě tak moc snaží přiblížit starým klasikám, že si od nich bere i jejich vesměs mizerné příběhy. Vůbec tady nečekejte něco jako příběhové volby nebo snad dialogy, které by vám sdělili něco důležitého. Ale ono to vlastně tak nějak nevadí. O příběhu totiž slyšíte jen na začátku a pak až na samém konci. Takže jeho stupiditu skrz hru nevnímáte a užíváte si mnohem vydařenější části hry.

GRAFIKA

Co říci o grafice? Jedno slovo bude úplně stačit, a to: nádhera. Opravdu. Čas od času se objeví nějaká hra sázející na 8bitovou retro grafiku, ale tohle je snad nejlepší zpracování od časů Chrono Trigger. Barvy jsou zářivě syté, prostředí je plné detailů a to krásné pozadí za vámi ... no prostě krása.

Hra vám napřed ukáže temné menu, které jakoby vypadlo ze Super Maria, jen aby vám potom vyrazila dech svým mistrovsky zpracovaným designem. U Maria se hra obecně hodně inspirovala a mapa vaší cesty vypadá skoro stejně jako ta ze Super Mario World. Každý level má naprosto odlišné zpracování a nikde tady nenajdete žádnou recyklaci prostředí, všechno je originální.

A co monstra a bossové? Monstra jsou zpracovaná dobře, nic extra, ale ani špatná práce. Prostě zlatý průměr, který tady jenom těší. Grafické ztvárnění bossů, je ovšem mnohem povedenější. Už od první chvíle, co spatříte prostředí nového levelu, tak nějak tušíte, jak bude boss asi vypadat. A většinou se trefíte, protože bossové vždy zcela přesně zapadnou graficky do prostředí a to v kombinaci s jejich originálními útoky. No prostě pastva pro oči.

Opravdu, ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, nemůžu na grafice najít jedinou zápornou věc. Grafika této hry potvrzuje to, co už by mělo být samozřejmostí a to že hry jsou opravdu umění.

Opravdu krásná grafika.

ZVUKY

Retro vzhled, 8bitová grafika a jak je to se zvuky? Úplně stejně! Má cenu to vůbec psát? Hudba a zvuky jsou prostě stejně dobře odvedenou prací jako grafika a gameplay. Hudba se mění v samotném průběhu hry a to, jak hluboko do levelu se noříte a nakonec vám spustí úžasný závěr k souboji s bossem. A aby ne, když hudbu tvořila samotná Manami Matsumae, která tvořila hudbu pro nezapomenutelného a legendárního Mega Mana. Tady už opravdu není potřeba dalšího chválení.

OVLÁDÁNÍ

Ach, staré dobré časy, kdy na ovládání her stačil Joystick a tlačítka A a B popřípadě jejich kombinace. No a teď hádejte, jak se asi ovládá Shovel Knight. Ano, hra nás nevrací do historie jen svou grafikou a zvuky, ale i ovládáním. I přesto je ovládání těžké. Je to druh ovládání, který se vůbec nezdá složitý, pokud se plně soustředíte a máte pohotové reakce. Ale pokud vám jedno z toho chybí, budete umírat. Zní to jednoduše že? Pokud si to myslíte, po prvním styku se hrou se budete cítit, že vám někdo dal opravdu velkou facku za vaši drzost. Hra má plnou podporu gamepadů, a to i těch Third party. Ovládání lze nastavit i na klávesnici, ale bez podpory myši. No a to je celé. Prosté a funkční.

Bez umírání to nepůjde.

SHRNUTÍ

Máme tady moderního následovatele her jako Mega Man, Super Mario nebo druhý díl Legend of Zelda. Je to hra s výborným level designem, stejně podařenou hudbou a lehce odfláknutým příběhem. Hra se snaží cílit na starší hráče, ve kterých che probudit jejich nostalgické vzpomínky na dětství proseděné u archivních konzolí. Pro ně je to skoro povinnost si tuto hru zahrát. A ti mladší by se aspoň měli kouknout, jak hry vypadaly na svém začátku a jakou dlouhou cestu ušly. Doporučuji.

SCORE: 9/10

- 0 - 0