J.U.L.I.A.: Among the Stars

is an interface-based narrative-driven adventure game developed by a two-men independent team. The game was developed thanks to a successful crowdfunding campaign. read more

6.2

J.U.L.I.A.: Among the Stars - recenze

Author: J0Ei
23-Oct-2015

Tak trochu jiná, poměrně chladná a určitě hodně nezávislá - to je J.U.L.I.A. Podobná charakteristika mi sedí i na celou hru J.U.L.I.A.: Among the Stars, sci-fi adventuru od dvou českých borců, která by neměla ujít pozornosti žádnému milovníku žánru a nezávislých malých studií.

Image title

J.U.L.I.A.

J.U.L.I.A. je jméno počítače, umělé inteligence vesmírné lodi, která sama sobě říká Julia, tedy netečkovaně. Původ a důvod teček mezi písmeny se bohužel nedozvíme, to bychom si museli zahrát čistě hádankovou hru J.U.L.I.A. Untold, tam se k tomu prý můžeme dopátrat. Jenže hra J.U.L.I.A. Untold  je podle stránek CBE Software nedostupná... To nám to pátrání pěkně začíná, protože otázek začne se vstupem do samotné hry rychle přibývat a odpovědí se i v řadě dalších případů nedočkáme. Taková je J.U.L.I.A.: Among the Stars.

Žánrově se jedná a sci-fi Point&Click adventuru, hojně prokládanou hádankami, hříčkami i šiframi. Hráč tedy bude trávit čas před víceméně statickými obrazovkami, které v některých svých místech nějak reagují na kurzor myši, případně na jeho zmáčnutí. Hru zdobí vypiplaná a skutečně skvostná Full HD grafika - ručně domalovávané rendery vtahují okamžitě do atmosféry jednotlivých planet, 3D cutscény efektně zobrazují důležité události i jejich aktéry a grafika ovládání prvků vesmírné lodi i jednotlivé hádanky jsou plné efektní dynamiky.

Příběh je poměrně známým klišé: hráč je v těle astrobioložky Rachel probuzen z hibernace, aby pomohl s opravou lodi poškozené průletem skupiny meteoroidů. Rachel záhy zjistí, že je na lodi sama, a ve spolupráci s Julií a průzkumným robotem Mobotem začne zjišťovat, kde a proč je, a kde se nachází zbytek posádky.

Image title

Je tam mrtvolka, je tam...

Image title

Úchvatná džungle a emzák schovaný v cocoonu.

Splněný sen

Než se začneme více zabývat hrou samotnou, pojďme si říci, že se jedná tak trochu o splněný sen, zrozený v potu a za nesmírného úsilí. Celá hra je totiž vytvořena pouze dvěma borci: Honzou Kavanem a Lukášem Medkem. Honza - autor, programátor, hudebník a evidentní fanoušek sci-fi a hrátek s šiframi - napsal příběh, postaral se o textace (přes 40.000 slov), vymyslel puzzly, zkomponoval muziku a celé to naprogramoval . Lukáš - grafik - vytvořil veškerou 2D a 3D grafiku i animace a podílel se na některých herních prvcích. Klukům samozřejmě pomáhala řada dalších lidí, např. s testováním, dabingem postav nebo crowdfundingovou kampaní, přesto však tíhu projektu nesli převážně oni dva, a projekt za cca 2 roky vytvořili a vydali. Takové úsilí je určitě hodné pozornosti a obdivu.

Když už přišla řeč na dabing - hra je kompletně v angličtině, dabing je také anglický. V současné době se připravuje německá verze, o české nemám informaci. Už před časem ale Honza logicky podotkl, že o českou mutaci zatím není dostatečně velký zájem, aby se práce s tím spojená vyplatila - ono totiž přetextovat a předabovat veškeré textace včetně hádanek tak, aby to dávalo dobrý smysl, není jen tak...

Splněným snem, nebo minimálně přáním, je tato hra i pro skupinu více jak 500 backerů, kteří v roce 2013 podpořili vývoj hry v IndieGoGo kampani. Není vůbec pravidlem, že se autorům crowdfundingové kampaně podaří dodat dílo ve slibovaném čase a přijatelné kvalitě, zde to autoři dokázali! Škoda jen, že současná cena hry na Steamu je cca 3x vyšší (20€), než za kterou se dala pořídit při kampani. 20€ je za nezávislou hru tvořenou dvěma lidmi trochu hodně, pořídit to za plnou cenu chce už trochu fanouškovství. Ostatní si musí počkat na slevu, určitě nějaká přijde!

Image title

Sám velký Guardian, moudrost nejvyšší, slunce naše jasné.

Image title

Sněží, sněží, základna to přežila jen stěží...

Chladné hlubiny vesmíru

Zpět ke hře samotné.

"Nacházíme se na orbitě neznámé planety v neznámé sluneční soustavě, v lecčems podobné soustavě naší, k níž jsme byli vysláni jako člen elitní posádky vědců a dalších specialistů. Tato soustava na dálku slibovala vysokou šanci výskytu mimozemského života. Za ohromných nákladů byla proto postavena vesmírná loď a vyslána na průzkumnou cestu. Něco se však pokazilo, hodně pokazilo..."

Hráč se bohužel od samého počátku nemůže zbavit dojmu, že se něco pokazilo také při návrhu hry samotné, a to jak po stránce hratelnosti, tak po stránce logiky příběhu a uvěřitelnosti postav. Astrobioložka, která právě probuzena z mnohaletého kryospánku v častečně hořící lodi bombardované meteoroidy klidným hlasem prohlásí "Hello computer" místo výkřiku "What the hell is going on!", je uvěřitelná asi tak jako sáňky v létě.  A další otázka ve stylu "Please brief me on my situation" namísto,  "Where am I, what date is today and where is everyone?!" jen začne vzbuzovat první pochyby, zda Rachel není taky jen robot obdařený umělou inteligencí. Nedokážu pochopit, že Rachel hned nezačne z počítače dolovat, jak dlouho byla v hibernaci a kdy naposledy byl na lodi ještě někdo jiný. Možná to způsobil ten nekonečný chlad neúprosného vesmíru, že se Rachel takto chová. Možná, že Rachel jen geniálně odhadla situaci, a ví, že musí co nejvíce připomínat robota, aby si získala přízeň a důvěru Julie - protože bez náklonnosti Julie nemusí nepřežít jediný další den. Možná...

Zanedlouho přijde Rachel na to, že jí Julia lecos neřekla, že její údajná částečná ztráta paměti nemusí být tak zcela opravdová, a pozorný hráč objeví i brzkou zcela zjevnou lež a manipulaci. Na vztahu těch dvou holek se to však v průběhu další hry nijak neprojeví, celou dobu vystupují spíše jako dvě kamarádky robotky, což je přinejmenším zarážející. Průběhu hry tak schází jakýkoli vážnější konflikt a tím i dynamika, všechno je pořád vlastně hrozně v pohodě, a to i přes narůstající hromadu mrtvol, které postupně objevujeme. Já být Rachel, tak jsem na Julii brzo dost naštvaný a snažím se co nejrychleji dostat zpátky na Zemi, kde jí napráskám a jako zcela nespolehlivý stroj nechám sešrotovat. Takové zakončení však hra bohužel nenabízí...

Ergonomie ovládání není ideální, šipku pro krok zpět hledám v pravém dolním roku jen velmi neochotně. Při některých puzzlech jen nevěřícně koukám na obrazovku a vůbec nevím, kam začít klikat. Prohlížení datapadů je utrpení samo o sobě, nehledě na smutný fakt, že malý datapad neumí Mobot zvednout (a pro informace je potřeba pořád běhat z planety na planetu), zatímco s mnohem většími předměty nemá vůbec problém. Vůbec si radši připravte tužku a papír, protože i když důležité informace hra píše do digitálního zápisníku, nelze tento zobrazit současně např. se zadáváním kódu do počítače. Takže kdo má potíž si alespoň na chvíli zapamatovat něco jako 1kr6nn8pf, ten se bez tužky a papíru stejně neobejde. Papír je také ideální na zakreslování vztahových schemat mezi jednotlivými členy posádky, tedy kdo koho sbalil, podfoukl či zabil.

Image title

Možnost seznámit se s jednotlivými komponentami lodi je fajn, ale pro postup ve hře to nikdy nijak nevyužijeme.

Image titlePravý a levý solární panel jsou podle hry správně nastavené, protože odrážejí světlo do hráčovy kamery. Neměly by spíše pro maximální efekt být co nejvíce kolmo ke slunci, tedy žádné světlo na hráče neodrážet? Podobných nelogičností je J.U.L.I.A. plná.

Příběh a hádanky, to je oč tu běží

Možná zde nejsem zcela objektivní, nevím, nejlepší, když si J.U.L.I.A.: Among the Stars zahrajete a posoudíte sami. (Steam nabízí možnost plné vratky peněz, pokud ve hře nestrávíte déle jak 2 hodiny, tak proč to nezkusit?) Pokud totiž odhlédneme od přibývajících nikdy nezodpovězených otázek a řady drobných i větších nelogičností, tak má hra opravdu co nabídnout: detektivní prozkoumávání netriviálního příběhu, a to jak příběhu posádky lodi, servírovaného z mnoha úhlů pohledů jednotlivých astronautů, tak celé historie neznámé sluneční soustavy a zdejších inteligentních bytostí. Dojde k řadě blízkých setkání třetího druhu a Rachel prostřednictvím průzkumného robota navštíví sedm různých planet, kde každá má unikátní vlastnosti, vzhled a příběh. Na planetách lze dopodrobna prozkoumávat a věděcky analyzovat řadu předmětů, což hře přidává nefalšovaný průzkumnický rozměr.

Hádanky a šifry jsou také zábavné, hra nestojí jen na příběhu. Některé úkoly jsou však bohužel poměrně jednoduché až otravné, kde hráč pouze mnohokrát za sebou opakuje rutinní a neinvenční kroky (viz např. hned první úkol hašení lodě). Vnímám zde jasný nepoměr, kde pro řešení hádanek není potřeba příliš mnoho inteligence a lecos lze vyřešit metodou brute-force, tedy bezmyšlenkovitým klikáním až do momentu úspěšného splnění úkolu. Zato znalost angličtiny je leckdy potřeba velmi slušná - tak nevím, na jaké hráče tento přístup míří, inteligentní Češi mi z toho moc nevycházejí :) Na své si však přijde každý, jde o celou škálu od hříček typu skládání obrazců, přes analýzy mimozemských jazyků až po nefalšovanou substituční šifru.

Průchod hrou je víceméně lineární a na každé planetě je relativně omezené množství obrazovek, mezi kterými se hráč pohybuje. Po úvodní části je sice možné se volně pohybovat po celé sluneční soustavě, ale řešení je vždy jen jedno a posun v příběhu nastává na předem definovaném místě. Jediné opravdové rozdvojení nastává až v samotném závěru, kdy Rachel musí udělat zcela zásadní rozhodnutí, vedoucí k jednomu ze dvou možných zakončení. Každý hráč si samozřejmě vyzkouší zakončení obě, zajímavé však je, které z nich zvolí napoprvé.

Image title

Takhle to dopadá, když začne řádit Xir

Image title

"This place is so beautiful" případně "I love this place so much", aneb autoři si ústy Rachel nikdy nezapomenou pochválit různá místa svého díla :)

Nezakončené konce

Mě osobně nepřinesl ani jeden z možných konců uspokojení ze zakončeného příběhu. Rachel pečlivě předkládá argumenty pro a proti jednotlivým variantám, s tím, co všechno se může stát a jak se jí může žít, pokud se rozhodne zrovna takto. Jaký však opravdu bude její další osud a jestli bude nakonec se svým rozhodnutím spokojená, to se už nedozvíme - hra zakrátko své vyprávění končí a my si Rachelinu budoucnost můžeme jen domýšlet. Což je tedy přesně (ne)řešení ve stylu nezávislých filmů, kde pointa leckdy také schází, já mám však raději příběhy odvyprávěné až do konce.

Přes všechny nedokonalosti a chyby (autoři, dusík opravdu NENÍ výbušný plyn) se jedná o dílo celkově zdařilé a v mnoha ohledech neskutečně propracované. Pro fanouška sci-fi příběhů a prozkoumávacích adventur, který není takový šťoural jako já, určitě velmi dobrá volba. Jo a hudba, hudba je opravdu vynikající, kloubouk dolů.

SCORE: 7/10

- 1 - 0